Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kraailoo/craailoo?

  • jan

    Heeft iemand wel eens gehoord over het gevangenkamp Kraalioo?.Ik kan er maar geen informatie over vinden.Heeft het uberhaupt wel bestaan?

    bvd………

  • bert (webmaster)

    Crailo (Crailoo) is een landgoed in de gemeente Laren. Het werd voor de oorlog gebruikt als legerplaats. Kort voor de inval van de Duitsers werden hier Nederlandse jongens gemobiliseerd.

    De afgelopen jaren heeft het bekendheid gekregen als AZC (asielzoekerscentrum).

    Voor zover mij bekend heeft het tijdens de oorlogsjaren geen speciale functie gehad.

    Bert Immerzeel

    http://tweedewereldoorlog.startpagina.nl

  • Rian

    Wij zijn er een aantal jaren geleden geweest (ik denk i.v.m. 50 jaar bevrijding)

    Er was daar een grootse ‘' happening’' ter herinnering aan WO II.

    Alles was tot in detail nagemaakt en nagespeeld. Soldaten in loopgraven met horloges, sigaretten e.d., allemaal uit die tijd. Tevens werd er een gevecht tussen Geallieerden en Duitsers nagespeeld. Verder ontzettend veel stands met boeken, legerspullen etc.

    Het was zeker de moeite waard en ik vraag me af of dit misschien vaker gedaan wordt.

    Ik neem aan dat er toch wel iets over te vinden moet zijn op internet; zal eens verder kijken.

  • jan

    Sorry,ik ben niet helemaal uidelijk geweest.Ik bedoel en dat weet ik bijna zeker.,dat na de oorlog kraailoo (zwembad?)is gebruikt als gevangenkamp voor foute Hollanders.Het vreemde ervan is ,is dat het nergens bekend is.Vandaar mijn vraag.

    groetjes………..

  • Rian

    Hallo Jan,

    Het kan ook zijn dat ik de vraag niet helemaal goed gelezen had….

    Op Kamp Crailo zit de Stichting Militair Depot die jaarlijks de bevrijdingsoptochten organiseert. Heb inmiddels op hun website gezien dat er ieder jaar vanalles te doen is. Wellicht hebben zij ter plekke meer informatie over wat jij specifiek wilt weten.

    Er is trouwens ook een forum speciaal over WO II, maar dat wist je misschien al.

    Zal ook mijn man eens raadplegen; die weet nogal veel over WO II.

    Succes verder met zoeken.

    Groetjes,

    Rian :)

  • Rian

    sorry adres: www.militairdepot.nl

  • F.J.J. de Gooijer

    Het oorspronkelijke Landgoed Crailo (Craai = kraai, Loo =s bos) Kraaienbos, is gelegen in de gemeente Huizen. Het 19e eeuwse landhuis (vroeger met twee pachtboerderijen) ligt aan de Museumlaan. De Legerplaats Crailo werd tijdens de Eerste Wereldoorlog genoemd ‘Het Kamp van Laren’ . (inderdaad gemeente Laren) Het was 1914-1918 een tentenkamp van Nederlandse militairen. (Zwembad Crailo lag in Hilversum - ongeveer tegenover het Mediapark) Het is mogelijk dat de voormalige legerplaats Crailo kort na de bevrijding heeft gediend als gevangenis voor ‘foute’ Nederlanders.