Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Metro 4/5:

  • Martin

    In de Metro van vandaag lees ik op pagina 5 de reactie van een vierkoppig panel op de stelling: “Duitsers zijn inderdaad ook slachtoffer van de Tweede Wereldoorlog”.

    Tot mijn grote verbazing lees ik dan de volgende twee reacties:

    Nelleke van Dijk, 16 jaar, student Jeugdwerk:

    “Uiteraard zullen er onschuldige Duitsers gestorven zijn. Dit neemt niet weg dat er miljoenen onschuldigen in de Holocaust vermoord zijn en Duitsland als natie altijd schuldig blijft”

    Nelleke van Dijk vindt dat Duitsland als natie altijd schuldig blijft. Maar bedoelt ze daarmee dan dat meisjes van haar eigen leeftijd zich schuldig moeten voelen over wat haar voorouders gedaan hebben? Als elk land een ‘schuldbesef’ moet hebben over alle dingen die hun regering in het verleden verkeerd hebben gedaan, dan zouden wij ons als Nederlanders dood moeten schamen. Alleen al om het feit dat veel Nederlanders veel te weinig kennis krijgen over de bloedbaden die Nederland in het verleden heeft aangericht en niet beseft dat we daar een groot deel van onze rijkdom nu aan te danken hebben. In de Nederlandse geschiedenisboekjes staat bijvoorbeeld wel dat in Amerika de slavernij in 1863 volledig is afgeschaft. In de Nederlandse kolonien was de volledige verdwijning van de slavernij pas in 1910 een feit! En dit is maar een voorbeeld. Dit is een goed voorbeeld van de zeer hypocriete houding van de gewone Nederlander als het om het verleden van misdaden tegen de mensheid gaat.

    Dat nuanceert ze even met 'er zullen ook heus wel Duitsers gestorven zijn". Beste Nelleke:

    1. de eerste concentratiekampen waren Duitse concentratiekampen voor Duitsers

    die het niet met Hitler eens waren.

    2. ook in Duitsland woonden joden, en onder de zes miljoen vermoorde Joden zaten ook Duitse joden.

    3. Als je je in Duitsland alleen maar tegen Hitler uitsprak werd je ter dood veroordeeld wegens 'hoogverraad". Dat zijn er enorm veel!

    Toch heeft Duitsland zelf het voortouw genomen om in de afgelopen jaren in hun onderwijssysteem heel erg het besef van hun recente verleden te benadrukken. Ik vind het erg dat veel Duitse jongeren van nu zich ‘schuldig moeten voelen’ over wat hun voorouders gedaan hebben. Ik ben een Nederlander en ik denk dat ik een redelijk besef heb van zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis. Ik voel me daar niet schuldig over, omdat ik daar niet bij ben geweest en daar geen invloed op heb gehad. Als het kweken van ‘schuldbesef’ enige doel is, kun je de Holocaust net zo goed uit de geschiedenisboeken schrappen. Sterker nog: Dat zou ik dan nog sterk aanraden omdat het alleen haat tussen volkeren aanwakkert.

    Het gaat erom dat iedereen(niet alleen Duitsers) een besef heeft van wat er gebeurd is in WOII en daar hoort de Holocaust bij; hoe het heeft kunnen gebeuren, OPDAT het voorkomen kan worden in de toekomst.

    En als ik deze reactie lees van een zestienjarig meisje, dan schat ik de toekomst niet hoog in.

    Groet,

    Martin

  • math

    Is de reactie van een 16 jarige scholiere nu maatstafgevend voor hetgeen in die tijd plaatsvond? Wat weet iemand van 16 nu van politieke achtergronden?

    Ikm kijk naar de tegenwoordige tijd. Amerika raakt betrokken in de oorlog Irak. Nederland steunt die oorlog. Nederland is inj Afghanistan ook betrokken in een vuile oorlog. Taliban vuil? Waarom? Zijn dat niet die brave moslims die een x aantal jaren geleden de strijdbijl tegen Rusland opgroeven en door de Amerikanen met wapens en geld werden gesteund? Werd Sadam Hoessein niet door dik en dun gesteund door hetzelfde Amerika in de oorlog tegen Iran, dat 2 jaar geleden triomfantelijk riep: “we get him” en hem vervolgens door de huiidige regering laat opknopen.

    Ik denk uiteindelijk niet dat de bevolking in Amerika zit te juichen om de Iraakse oorlog maar er uiteindelijk noodgedwoingen in moet toestemmen wat de machthebbers in het Witte Huis beslissen. In Nazi Duitsland was dat niet anders. De Nazi's kwamen aan de macht, terwijl de westerse overwinnars uit 1918 gewoon toekeken en zich de kaas van het brood lieten afsnoepen. Keer op keer werden ze belazerd en zij lieten dat ook toe. Zij werden uit het Saarlkand gedonderd, Oostenrijk werd ingelijft, vervolgens kwam Sudetenland aan de beurt, Polen werd door Duitsland en Rusland reeds in 1938 opgesplitst in 2 delen door het niet aanvals verdrag van Duitsland met Rusland. Al met al een gigantische oogkleppen parade van de westerse met name Engeland en Frankrijk. Amerika liet het in die jaren helemaal afweten want zij trokken zich reeds in begin van de jaren 20 terug in de zg. Splendid Isolation politiek en speelden op het wereldtoneel geen enkele politieke rol van betekenis. In Duitsland werden na de machtsovername van Hitler de Joden gedwarsboomd. Hun eigendommen werden geconfisceerd. Aan de andere kant werden de joden ook door dee westerse mogendheden geweerd. Een schip met honderden joden die richting Amerika vertroikken waren werden door dezelfde Amerikanen weer teruggestuurd en na weken/maanden dobberen opo de wereldzeeen werden ze in Duitsland alsnog naar concentratiekampen geinterneerd en later geelimineerd. Hoezo geweten? Hoezo schuld? Voorbeelden te over.

    In de moderne geschioedenisboeken lezen we hier niets over. We mogen lezen over onze verzetshelden die gestorven zijn voor het vaderland. Politionele akties in Indonesie wat in feite gewone slachtpartijen waren van gefrustreerde Nederlndse militairen op onschuldige inlanders. Dat daar bij tijd en wijle ook een terrorist werd doodgeschoten is het hoofdmotto en wordt door iedereen bejubeld. Zo staat het ook in onze geschioedenisboekjes. het grootste deel van de bevolking of dat nu Duitsers, Nederlanders of Irakezen of weet ik wat voor bevolking het is, wil geen oorlog. Is tegen de ecxessen. Er vallen onder de burgerbevolking altijd slachtoffers terwijl de propaganda machine de zaken op een dusdanige manier oppoetst dat iedereen het graag geloven wil.

  • john en willeke

    de side is top!

    goedgekeurd door john en willeke

  • columbo

    iedereen,

    het is me opgevallen dat er in ww2, inderdaad heel veel duitsers fout waren, wat er is gebeurd is verschrikkelijk, wat kunnen kleine kinderen, baby's er tegen doen, dat die tyds hitler er tegen was,.

    Hun die sterfen moest voor zo'n tiran, waarom. wat de tegenwoordigetijd betreft.

    Ik heb eensgezin respekt voor alle buitenlanders, maar, er is wel een ding wat me tegen de borst stuit, de meesten denken dat ze alles kunnen en mogen, maar dat is in de ww2 helaas ook gebeurd,ik heb respekt voor hun geloof en dergelijk, maar dat ze op bizare wijse mensen moeten straffen die niet het zelfde geloof hebben of uitspraken doen. Nee, daar heb ik geen berip voor, die vluchtelingen uit die landen,zijn niet echt zielig, als men geld heeft kan men hier komen, de echte slachtoffers wonen daar nog.

    Als er een moslim is die echt hier voor uit durft te komen mag zich melden, maar ik neem aan dat die er niet veel zijn. Ik heb geleerd, dat er maar een god is, zelf ben ik niet gelovig, maar als men er niet meer is gaan we allemaal de grond in, en daar is geen verschil in geloof endergeleijk. Ik wou dat ook ieder verzoeken om goed na te denken voor men iets rond gaat schreeuwen.

  • Math

    Respect voor buitenlanders, voor het geloof. Waarom zou ik respect moeten hebben voor het geloof of een buitenlander? Op basis waarvan dan wel? Voor mij mag iedereen geloven wat hij of zij wil. Geen enklel probleem. Ik zal dat ook respecteren. Het wordt een ander verhaal dat ik respect moet gaan tonen voor een geloof. Gewoon onzin. Laat iedereen gewoon in zijn eigen waarde zolang een ander daar niet door wordt geschaad. Een buitenlander is wat dat betreft ook niet beter of zo men wil slechter dan een Nederlander.

    Veel Duitsers zaten fout in WOII. Hoe weet je dat? Zijn ze geteld en door wie? Als je de politieke achtergronden wilt leren kennen van de Weimar republiek en de kwalijke rol die de westelijke geallieerderen daarin gespeeld hebben dan wordt misschien duidelijk waarom Hitler die rol heeft kunnen spelen die hij zich toegeeigend heeft. Gesteund door een uitstekende propaganda machine wist hij de massa naar zijn hand te zetten. Beheers de media en wijs zondebokken aan, dan weet je je door een groot deel van de bevolking gesteund. Huidige machthebbers bedienen zich van dezelfde middelen met evenveel succes. Poetin, Zaakosvilli, Gadaffi, de machthebbers in Iran, Egypte, Saoudi Arabie, Pakistan, Kenia vul het rijtje maar verder zelf aan. De blonde God uit Venlo werkt volgens hetzelfde principe. Niet dat ik hem met Hitler of met wie dan ook in het rijtje wil vergelijken maar de wijze waarop hij de doelen formuleert en vormgeeft zijn in principe hetzelfde. Hij doet een beroep op de onderbuikgevoelens van mensen die dat onterecht aanzien als een waarheid. Vraag is in dit geval ook weer: waar hies je voor of beter gezegd door op hem te stemmen en te steunen, wat laat je dan liggen. Wat lever je daarvoor in. 600.000 Wilders stemmen en 700.000 Verdonk stemmen is totaal een hele hoop mensen. Zouden al die mensen weten wat de consequenties zijn als deze mensen aan de macht zouden komen? Het geeft mij in ieder geval stof tot nadenken en ik wordt er eerlijk gezegd niet vrolijk van.