Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bijzondere Vrijwillige Landstorm

  • Heemkundekring Bergh

    In 1920 probeerden de communisten ook in Duitsland voet aan de grond te krijgen. Er was sprake van dat de grensplaats 's-Heerenberg in Nederland eveneens doelwit zou worden. Leden van de Bijzondere Vrijwillige Landstorm hebben in burger op de fiets een verkenningstocht ondernemen tot aan Wesel. De Heemkundekring Bergh is op zoek naar namen van deelnemers aan deze verkenningstocht. Ook worden de namen gezocht van Berghse leden van de BVL. Tot nu toe zijn alleen de namen bekend van J. Garben, Hendrik Gerritsen, H. Spekking en B. Thus die uit Stokkum afkomstig zijn en H. Weijenberg uit Beek.

    http://www.berghapedia.nl/index.php/Bijzondere_Vrijwillige_Landstorm

  • Ferry

    Geachte heer/mevrouw,

    Spijtig genoeg kan ik u niet verder helpen. Mijn vraag is echter, kunt u mij verder helpen? Ik zoek e.e.a. uit over de BVL afd. Noordwijk (ZH). Wat raadt u mij aan waar ik informatie kan inwinnen?

  • Heemkundekring Bergh

    Geachte heer Ferry,

    In de bibliotheek van de Heemkundekring Bergh is het boekje “De Bijzondere Vrijwillige Landstorm” door H. Tomas (uitgegeven door het Liemers Museum). Bij de verantwoording worden o.a. genoemd:

    -L. de Jong: Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog. Deel 1 en 7. (Ook aanwezig bij de Heemkundekring)

    -G.F. Boulogne: Handleiding ten behoeve van de Bijzondere Vrijwillige Landstorm.

    -Documentatie: Status en werkzaamheid van organisaties en instellingen uit de tijd der Duitse bezetting van Nederland. blz 182-188. RIOD Amsterdam.

    -Staatsblad nr. 92

    -etc.

    Met vriendelijke groeten,

    Heemkundekring Bergh

  • Wim Hendriksen

    Geachte heer / mevrouw,

    Van mijn moeder (mevr. Hendriksen - van der Kemp) kreeg ik onlangs twee ingelijste afbeeldingen. Een betreft een prent “Hare majesteit koningin Wilhelmina op den landstormdag te Barneveld 1935, vervaardigd naar een schilderij van Willy Sluiter”. De ander is een soort oorkonde met als opschrift “Ter herinnering aan het Huldeblijk Hare Majesteit Koningin Wilhelmina eerbiedig aangeboden door den Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm op 6 september 1923 te Amsterdam”.

    De twee prenten behoorden toe aan mijn opa Albert van der Kemp die, volgens mijn moeder, deel uitgemaakt heeft van de BVL in 's-Heerenberg.

    Het verkrijgen van de prenten was voor mij aanleiding eens wat te googelen om wat meer te weten te komen over de BVL. Daarbij stuitte ik op deze site. Vandaar.

    Met vriendelijke groet,

    Wim

  • G. van Burgeler

    Mijn vader Wouter van Burgeler, was, net als zijn broer Willem (Wim,) na de eerste wereldoorlog enige tijd lid van de BVL. Hij woonde toen in Driebergen, maar het kan zijn dat zijn onderdeel ergens anders was gebaseerd, Doorn of Amersfoort bv, Wie weet hoe ik daar achter kan komen?

  • corrie

    Dag

    Ik ben via in het bezit gekomen van een prijzenkast met medailles, krans en speldje,

    van een schutterij, helaas weet ik niet van welke vereniging.

    een hele belangrijke aanwijzing lijkt mij die zilveren plak met opschrift

    van Zeist. Aangeboden door den Burgemeester aan de ene zijde en aan de andre kant staat

    Rozenprijs kringwedstrijd driebergen 25-9- 1926.

    Er zit ook een ereteken bij van de BVL met kroontje.

    Graag hoor ik van u bij welke vereniging dit thuis hoort.

    Waarvoor dank,

    Corrie.