Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Honderdjarige oorlog. Wapens.

  • Hbc KB

    Hallo allemaal,

    Ik moet samen met wat klasgenoten een werkstuk over de Honderdjarige oorlog maken, nou moeten we ook een stuk over de meest gebruikte wapens schrijven. Heb wat op het internet gezocht, maar ik heb niks gevonden. Als iemand heer meer over weet, of een site weet waar ik het wel kan vinden, dan hoor ik het graag.

    Hier wat ik tot nu toe heb:

    De meest gebruikte wapens in grote veldslagen zijn waarschijnlijk lansen en dolken. Dit komt omdat in deze oorlog legers elkaar vaak te lijf gingen, en zo man tot man gevechten creëerden. In deze gevechten kon je niet of moeilijk met handbogen of kruisbogen vechten. Een voorbeeld van zo’n veldslag is de veldslag in het jaar 1346, in het plaatsje Crécy.

    Mvg,

    Koen.

  • Math

    In de honderd jarige oorlog werden voornamelijk pijl en boog gebruikt maar ook wel zwaarden en andere handwapens als speren en dolken. Om over de muren van de steden te kunnen klimmen werden houten torens gebouwd die bemand werden met soldaten die naar boven klommen en op de wallen slag leverden met de verdedigers. Meer over de 100 jarige oorlog kun je ook lezen op Wikipesia waar ook een aantal achtergronden worden gegeven. Waarom de strijd gevoerd werd. Als je honderd jarige oorlog intikt op Google krijg je een hele hoop links. Je weet dat die oorlog zich afspeelde in de middeleeuwen van ongeveer 1337 tot 1453. Als je gaat zoeken naar wapens in de middeleeuwen krijg je ook een heleboel links.

  • bosclassics

    er is een boek van Mollat over de 100jarige oorlog uit 1975. zoek maar op internet. ik kocht het voor 8 euro.

    cruxiaal was de engelse longbow waarmee de arrogante franse ruiterij 3x werd verslagen, in crecy 1346 , poitiers 1356 en azincourt 1417. De fransen hadden kruisbogen. De ridders van beide partijen gebruikten lans en zwaard, het voetvolk spies en dolk (ook om gewonden af te maken).

  • Marly

    Hallo : )

    Kruisbogen en handbogen werden wel gebruikt, en bij de veldslag van crécy is voor het eerst de kanon gebruikt.

    Of de kruisbogen wel degelijk een verbetering van de handboog was is niet echt duidelijk, want je kon er niet snel mee schieten.

  • sjakiej

    Beste mensen,

    Inderdaad gebruikten ze veel lansen maar ook zwaarden en bijlen waren aan de orde, denk maar aan Bertrand Du Guesclin!! Deze man gebruikte het liefst een bijl. verder werden er inderdaad dolken en zwaarden gebruikt zodat het voetvolk de gewonden mensen konden doden. Het engelse leger gebruikte vooral Langbogen en gingen daarmee in een hinderlaag liggen. Door zichzelf goed in te graven en alleen een veldslag uit te lokken als ze wisten dat ze gingen winnen, wonnen ze op het begin bijna alles van Frankrijk. Door de Strategie van Bertrand Du Guesclin te gebruiken werd Frankrijk later een land dat vrij was van Engelsen (mede Dankzij Jeanne d'orc die de eerste was die Bertrand's strategie hergebruikte).

  • henk

    hoi

  • henk

    Math Schreef:

    ——————————————————-

    > In de honderd jarige oorlog werden voornamelijk

    > pijl en boog gebruikt maar ook wel zwaarden en

    > andere handwapens als speren en dolken. Om over de

    > muren van de steden te kunnen klimmen werden

    > houten torens gebouwd die bemand werden met

    > soldaten die naar boven klommen en op de wallen

    > slag leverden met de verdedigers. Meer over de 100

    > jarige oorlog kun je ook lezen op Wikipesia waar

    > ook een aantal achtergronden worden gegeven.

    > Waarom de strijd gevoerd werd. Als je honderd

    > jarige oorlog intikt op Google krijg je een hele

    > hoop links. Je weet dat die oorlog zich afspeelde

    > in de middeleeuwen van ongeveer 1337 tot 1453. Als

    > je gaat zoeken naar wapens in de middeleeuwen

    > krijg je ook een heleboel links.

    hoi

  • anass

    weten Julie een goede vecht scene over de 100jarige oorlog.

    ik zou het heel erg waarderen als Julie mij hielpen.